Abby Persoal Motif Ke Gaza…Nak Melawat? Nak Kibar Bendera? Nak Jalan-Jalan?

on 12/11/2012
Lihat video dibawah :


Kita semua tahu artis-artis seperti Afdlin Shauki, Zain Saidin, Bront Palarae, Heliza Helmi, Chef Wan dan ramai lagi sedang berada di Gaza untuk memberikan sokongan moral dan menghulurkan bantuan kepada saudara Islam di sana.

Kiranya, mereka sebelum ini berusaha dalam mencari dana untuk disumbangkan kepada negara yang sering dilanda kekejaman Israel.

Artis wanita seperti Irma Hasmie, Yatt Hamzah, Salima AF, Faizal Tahir dan ramai lagi sebelum ini juga telah berusaha mengumpulkan sumbangan berbentuk wang untuk rakyat-rakyat Palestin.

Tetapi entah kenapa pelakon dan sekarang aktivis politik, Abby Abadi seolah-olah macam mempersoalkan pula niat mereka ini.

Lihatlah saja apa yang dia tulis dalam laman twitternya.


Malah Abby sebelum ini juga pernah mempersoalkan ke Gaza kalau masih menyokong UMNO.


Begini sajalah, Abby mempunyai hak untuk bersuara dan memberikan sebarang pendapat tentang sesetengah perkara.

Namun rasanya tidak eloklah mengaitkan pemergian artis Malaysia, atau sesiapa saja, ke Gaza dengan politik.

Afdlin, sebagai contoh, memang dia ahli UMNO tetapi takdelah sampai dia membawa ideologi dia tu ke Gaza.

Takdelah Afdlin tu berceramah sana sini supaya orang Gaza doakan kemenangan UMNO, sekeping bendera UMNO pun dia tak bawa!

Kita faham kalau Abby tak pergi ke Gaza kerana mungkin dia ada urusan yang lebih penting di sini tapi tak payahlah kot berfikir negatif kalau orang atau artis yang lain pergi ke sana.

Buangkanlah perasaan negatif yang bersarang di minda hanya kerana perbezaan pendapat dalam politik kerana akhirnya kita semua sebangsa dan seagama juga.

Begini sajalah, Abby boleh terus berjuang dalam Pas, dan artis lain pun boleh berjuang mengikut pemahaman mereka masing-masing.

Siapalah kita untuk mempersoalkan niat orang.

Kalau betul mereka ini ke Gaza dengan niat yang ikhlas, tak pasal-pasal pula kita berdosa kerana berfikir sebaliknya.

Ingat, satu jari kita hala ke orang lain, empat jari lagi sebenarnya, sama ada kita sedar atau tidak, HALA PADA DIRI KITA SENDIRI!

Wallahualam.


12 comments:

  1. “Wahai orang-orang Yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan Yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya Yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya Yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadaNya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan Yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.” (Al-Hujurat : 12)

    Reply
  2. gile bodoh abby bangang abadi nii

    Reply
  3. abby manusia yg kufur nikmat..xbersyukur malah dengki dan berhati busuk..subhanaAllah..biarkanlah dia nk cakap ape,,Tuhan Bayar cash da skrg tunggu dan lihat jelah..kalau nk berubah demi politik dan bukan ikhlas dengan agama baik jadi kafir je

    Reply
  4. bila org berpikir guna lutut mcm tu la jdinya.....org prihatin bkn nk nma mcm ang kak abby ababi oiiijj

    Reply
  5. SAVE GAZA!!!! IM SOPPORT THEM!!!

    Reply
  6. apehal la ko nie abby...mkin pkai tudung nkin truk plak pmkiran ko nie...tuhan menguji kita dngan perbagai2 prasaan n antaranya perasaan hasat dengki....TAUBAT NASUHA kerana sesungguhnya memfitnah itu lebih hina dr membunuh....

    Reply
  7. Betina ney xsuda2 dgn statement2 dea...nyampah plak kite...da bhijrah tu bhijrah jela...ade je nk hentam org?!perfect sgt ke awk tu minah?! Bru bhijrah da mcm ustazah plak...over acting!!!

    Reply
  8. tak paham dengan abby?dulu lain sekarang dah lain..nak tanya pemahaman politik yg abby masuk tu betul ke dapat menilai mana syurga n mana neraka...kalo dpat kenapa masih nak mnfitnah @ curiga ttg niat baik org?masuk syurga ke kalo cakap mcm tu bila dah masuk parti politik 'p' tu..
    maaf saya bukan pnyokong tegar UMNO n PAS..serta mana2 parti d malaysia...)

    Reply
  9. :|| tak semestinya orang yang menyokong umno itu tak boleh pergi gaza kenapa ? berdosa ke kalau nak sokong umno ? sokong mana II parti tu kan hak masing II tak payah nak pertikai kan . kita sepatutnya jaga perasaan orang lain , kalau bertudung dah cantik , cantikkan la pulak akhlah nya , kalau pilih pas/umno x smetinya x boleh pergii .. semua orang ada hak perikemanusiaan . jangan asyik nak tuduh secara melulu sahaja ~ walla'hualam

    Reply
  10. pas tapi sentiasa nak mencari kesalahan orang. macam ni nak memperjuangkan agama islam? macam ni ke islam mengajar? dia nak buat apa ke tu dia punya pasal lah,tak ambil se sen duit kau pun. yang dia upload tu cuma gambar kenangan dia di sana,kau tahu ke apa yang dia buat keseluruhan di sana? ada kau nampak? mana ada sebab kau cuma nampak kesalahan orang jerr !

    Reply
  11. abby jeles tu sbb tak dapat ikut.. hahaha

    Reply
  12. kesian plak la tgk si abby ni.... makin bertudung makin mengarut tak tentu pasal.org dapat hidayah semakin rendah hati tapi sidia ni pulak semakin memandang rendah kat org lain.huhuhu.....ko ni salah menuntut ke abby???

    Reply

Recent Posts